Üveit

Üveit tedavisi olan bir hastalıktır. Nadir durumlar dışında uygun tedavi ve hasta-hekim ilişkisinin yeterli olmasıyla göz kurtarılır. Tedavi bitse bile, hasta en az üç ayda bir izlenmelidir. Hastalık tekrarlayabileceğinden, kontrollere ara verilmemesi, ya da diğer organlarla ilgili farklı belirtiler hakkında göz doktoruna bilgi verilmesi şarttır.

Üveit nedir
Yapı olarak bir topa benzeyen gözün ortasında bulunan jel benzeri maddenin çevresini 3 tabakadan oluşan bir kılıf sarar. En dışta sklera adı verilen beyaz kısım, en içte retina adı verilen ve görmemizi sağlayan kısım ortadada uvea bulunur. Uveanın iltihabına üveit denir. Uvea gözü besleyen damarları bulundurmaktadır. Buranın iltihabı-enflamasyonu gözün tüm dokularını etkilemektedir. Bu durum görmeyi ciddi şekilde tehtid eden durumlara neden olmaktadır.

Uvea ile ilgili hastalıklar, ya da genel olarak oküler enflamasyon, gözümüzde immunoloji ve genetik dallarındaki giderek artan gelişimlerle, oftalmolojinin (=göz bilimi) ayrı bir dalı olmuştur. Üveit gözün, uvea adını verdiğimiz iris, karoid ve kirpiksi cisimden oluşan tabakalarının enflamasyonudur. Bu enflamasyon mikroplarının oluşturduğu iltihaplarla karıştırılmamalıdır. Uveit, temel bağışıklık sistemini ilgilendiren bir hastalık ve temelinde bir virüs ya da mikrop olsa bile, aslında bu mikrop v.s nin bağışıklık yanıtını değiştirmesiyle oluşan bir durumdur.

Burada vurgulamak gereken en önemli nokta, üveitin kendisinin son derece karmaşık bir hastalık oluşunun yanı sıra satandart bir tedavisinin de olmayışı, ilacın dozunun, hastalığın seyrinin bir gözden diğerine farklar gösterebileceğinin işaretidir.

sebepleriÜveit’in sebepleri
Hastaların %30-40’ında üveitin nedeni bulunamaz. Üveitler virüsler, mantarlar ve parazitler gibi etkenlerle oluşabileceği gibi, vücuttaki bir hastalığın gözdeki belirtisi olarak da ortaya çıkabilir. Bu yüzden çeşitli tahlil ve hastalıkları araştırmak gerekir. Ayrıca kollajen doku ve otoimmün kaynaklı olarak tanımladığımız sistemik hastalıklar eşliğinde de üveiti görmekteyiz. Bunlara örnek olarak Behçet hastalığı, sankilozan spondilit ve romatoid artrit verilebilir. Diğer bir deyişle Üveit yapabilen hastalıklar aşağıda belirtilen durumlarda görülebilir;

* Behçet hastalığı ( İlk kez 1937 yılında Türk dermatolog Ordinaryüs Profesör Dr. Hulusi Behçet tarafından tarif edilen Behçet hastalığı, ağızda ve genital (cinsel organlar) bölgelerde yaralara ve gözde enflamasyona (iltihaba) yol açan kronik bir hastalıktır. Genellikle İpekyolu kuşağı denilen belirli enlemlerde yaşayan kişileri, Akdeniz ülkeleri, İsrail ve Japonya’da ve bu arada en çok yurdumuzda görülmektedir. Bu önemli belirtilerden başka büyük damarlar, merkez sinir sistemi ( beyin), eklemler, cilt, sindirim sistemi, cilt, akciğerler gibi değişik organlar üzerinde yıkıcı etkileri olabilir. Behçet Hastalığı bu kadar tehlikeli bir hastalık olduğu için, başlangıçta bir – iki belirti bile olsa, hasta “Behçet şüphesi” olarak takip ve tedaviye alınır. Tüm bulguların çıkması beklenmez.

Behçet Hastalığı Sebepleri
Behçet hastalığının nedeni tam olarak bilinmemektedir. Bağışıklık sisteminde bozukluk ve damarlarda iltihaplanma vardır, fakat bu reaksiyonu neyin başlattığı bilinmemektedir. Genetik etkiler, geçirilmiş hastalıklar ve çevre faktörleri sorumlu tutulmakla birlikte, tek bir neden gösterilememektedir.

* Enfeksiyonlar (bakteri, virüs, parazit yada mantarlar) başka bölgelerden göze yayılabilir; Tüberküloz, sifilis (frengi), herpes, toxoplazmoz, v.b.
* Göz travması
* Otoimmün reaksiyon (bağışıklık sistemi hastalıkları) romatizmal hastalıklar, ülseratif kolit.

belirtileriÜveit’in belirtileri
Üveit gözün ön bölgesinde lokalize olduğunda alevlenme dönemlerinde gözde kızarıklık, bulanık görme, görmede azalma, göz çevresinde ağrı, ışığa karşı hassasiyet ve uçuşmalar şeklinde belirti verir. Alevlenmedeki aktivasyon arkada ise belirtiler çoğunlukla bulanık görme ve görme azalması şeklindedir. Alevlenme merkezde ise ortaya çıkış ani görme azalması şeklindedir ve dokularda hasar oluştuğundan kalıcı görme kayıpları ortaya çıkar. Merkezi bölgenin dışında meydana gelen alevlenme ve hasarlar görmede bulanıklık ile kendini gösterir ve makula etkilenmediği sürece kalıcı görme kaybı yoktur.

* İriste damarlanma ve ödem
* Görmede azalma veya bulanıklaşma
* Şiddetli göz ağrısı
* Kamaşma, ışığa hassasiyet
* Gözde kanlanma
* Göz yaşarması
* Göze yansıyan görüntüde oluşan lekeler

Üveit’in çeşitleri
* Ön üveit
* Ara üveit
* Arka üveit

Üveit hastalığı nasıl teşhis edilir
Ne şiddette olursa olsun, üveit acil bir hastalıktır ve hemen müdahalesi gerekir. Geç kalındığında hastalık ilerler ve enflamasyon nedeniyle göz bebeğinde şekil bozuklukları, katarakt, göz tansiyonu yükselmesi gibi kalıcı yan etkiler bırakabilir. Bazı hastalıkların tanısı çok tipik görünümü nedeniyle hemen konulabilir. Bu durumda bile, gözün arka bölümünün tutulması söz konusu ise görmenin ne derece tehdit edildiğinin anlaşılması ve tedavinin etkinliğinin izlenmesi için anjiografi, ultrasonografi, ERG gibi ileri teknikler gerekli olabilir. Örneğin önümüzde ICG adı verilen (indosiyanin yeşili) bir boyayla yapılan anjiografiler şüpheli durumlarda hastalık hakkında doğrudan tanıya götürücü bilgiler verebilmektedir.
Kısaca;
* Hastanın belirtileri fark ederek doktora başvurması
* Hastanın göz doktoru tarafından muayenesi
* Üveitle ilgili olabilecek hastalıkların tetkikleri (kan, radyoloji vs) ve diğer branş doktorlarına danışılması gerekir.

nasil-tedaviÜveit tedavisi nasıl yapılır
Üveitin tedavisinde ilaç ve damlalar kullanılır. Özellikle steroid ve göz bebeğini büyüten ilaçlar içeren damlalar sıklıkla kullanılmaktadır. Gözde daha derinlerde bulunan enflamasyonlarda sistemik ilaçların kullanılması gerekebilmektedir. Glokom, katarakt, neovaskülarizasyonlar (yeni damarların oluşması) gibi çeşitli komplikasyonlar gelişebilmektedir. Gözün ön kısmında gelişen durumlar daha ani başlangıçlı ve daha kolay tedavi edilen durumlardır. Daha geride gelişen koroidit gibi durumların başlangıcı daha yavaş, tedavisi daha zordur.
Üveit tedavisinde
* Neden olan hastalık varsa onun tedavisi
* Bağışıklık sisteminin çalışmasını değiştiren ilaçlar.
* Koyu camlı gözlükler kullanılması
* Aktivite genellikle kısıtlanmaz fakat bulgular fazlaysa ve göz damlalarının yan etkisi oluyorsa araba kullanmak ve tehlikeli işler yapmak sakıncalıdır.